Praca w domu – o co zadbać, aby pracować efektywnie w domowym biurze na poddaszu?

Ostatnio dla wielu osób praca w domu zastąpiła biurowe przestrzenie. Również freelancerzy i przedsiębiorcy traktują home office jako szansę na lepsze zarządzanie swoim czasem pracy. Aby wykonywanie służbowych obowiązków w zaciszu własnego pokoju było komfortowe i efektywne, warto dobrze zaaranżować gabinet w domu. Podpowiadamy, jak to zrobić!

Home office jest bardzo popularną metodą pracy. Zamiast codziennie dojeżdżać do biura, stać w korkach i tracić cenny czas możesz wykonywać obowiązki służbowe w zaciszu własnego domu. Twoim idealnym miejscem na mikrobiuro może być np. przestrzeń na poddaszu. Zaaranżuj ją w odpowiedni sposób, by praca była dla Ciebie przyjemnością.

Okna VELUX w biurze na poddaszu

Praca w domu wymaga dobrej organizacji

Jeśli chcesz pracować w trybie home office, musisz dobrze się do tego przygotować. Praca w domu będzie wymagała od Ciebie jeszcze większej skrupulatności i samokontroli niż w biurze. Dlatego zacznij od dobrego planowania i zarządzania swoim czasem pracy, a także przestrzenią, w której spędzisz część dnia. Na początek wyznacz sobie sztywne godziny pracy oraz zaplanuj krótką przerwę obiadową. Codziennie rano zrób listę zadań, które musisz danego dnia wykonać, i postaraj się trzymać swojego „rozkładu jazdy”. Pamiętaj, że we własnej przestrzeni to Ty odpowiadasz za każdy, nawet najdrobniejszy element, który może poprawić lub pogorszyć jakość pracy. Nie zapominaj zatem o tak prozaicznych rzeczach jak dobre wywietrzenie pomieszczenia na poddaszu, gdzie planujesz urządzić swój domowy gabinet. Świeże powietrze poprawia bowiem samopoczucie i sprawność umysłową, a także pozwala na lepsze przyswajanie wiedzy.

Nasze okna dachowe zostały wyposażone w klapę wentylacyjną, która zapewnia dostęp do świeżego powietrza nawet przy szczelnie zamkniętym oknie. Dodatkowo w kontrolowaniu cyrkulacji powietrza w domowym biurze na poddaszu pomoże Ci inteligentny system VELUX ACTIVE. To rozwiązanie oparte jest na działaniu czujników powietrza. VELUX ACTIVE sprawdza temperaturę, wilgotność i stężenie dwutlenku węgla, a następnie na tej podstawie samodzielnie podejmuje decyzję o otwarciu lub zamknięciu okna, markizy lub rolety (system współpracuje ze wszystkimi oknami sterowanymi elektrycznie lub solarnie). Dlatego nie musisz odrywać się od zadań, by np. wywietrzyć pomieszczenie i pracować w komfortowych warunkach.

Domowe biuro na poddaszu w barwach poprawiających koncentrację

Aranżując domowe biuro na poddaszu, pamiętaj o zastosowaniu odpowiednich barw. Te mogą wpływać na jakość Twojej codziennej pracy. Kolory w biurze , które poprawiają koncentrację, to zdecydowanie delikatne pastele i jasne odcienie żółtego. Z kolei w pracy analitycznej sprawdzą się np. neutralne biele, beże, błękity i szarości, które nie będą rozpraszały Twojej uwagi przy wykonywaniu ważnych zadań

Unikaj raczej ostrych i ciemnych kolorów na ścianach – rażącej czerwieni i zieleni lub przytłaczającej czerni. W ociepleniu pomieszczenia, w którym praca będzie prawdziwą przyjemnością, pomogą Ci też klimatyczne dodatki. Wybierz np. rolety zaciemniające z serii VELUX Colour by You (dostępne w 1800 kolorach), które bez problemu dopasujesz do barw zasłon, dywanu, kanapy czy stylu wnętrza, w którym planujesz swoje małe centrum dowodzenia. Rolety nie tylko ożywią pomieszczenie, ale też pomogą kontrolować ilość wpadającego słońca, by nie odbijało się od monitora i nie raziło Cię podczas pracy przy komputerze. 

Okna VELUX w biurze na poddaszu
Kobieta na home office pracująca w pokoju na poddaszu przy roletach na oknie dachowym VELUX

Gabinet w domu i meble, które muszą się w nim znaleźć

Aranżacja gabinetu w domu wcale nie musi być trudna. W biurze powinny znaleźć się podstawowe meble, które ułatwią Ci wykonywanie pracy. Ich ustawienie w pokoju na poddaszu zależy od metrażu i możliwości aranżacyjnych, jakie mają Twoje cztery kąty. Jedyne, co Cię ogranicza w tej kwestii, to ilość wolnej przestrzeni i ewentualne skosy. Z pewnością w gabinecie nie może zabraknąć biurka idealnie dopasowanego do wzrostu pracownika. Najlepiej ustawić je pod kątem prostym względem okna, by światło nie odbijało się od monitora komputera i nie oślepiało Cię podczas pracy. Blat powinien mieć około 80 cm szerokości i najlepiej od 1,2 do 1,6 m długości.

Do biurka dobierz wygodne krzesło biurowe – np. obrotowe, które zagwarantuje stabilne podparcie lędźwiom i zapobiegnie bólom pleców po kilku godzinach siedzenia w jednej pozycji. Zwróć też uwagę na regulowane podłokietniki i wysokość siedziska, by praca – nawet ta siedząca – mogła być komfortowa. Na drobne szpargały i ważne dokumenty dobrze mieć pod ręką mały kontener biurowy lub półkę z najpotrzebniejszymi segregatorami, teczkami i organizerami.

Dobre oświetlenie w domowym gabinecie

Dobre oświetlenie w miejscu pracy to podstawa – szczególnie wtedy, gdy dni są krótkie, a za oknem zaczyna się szarówka już przed godziną 16.00. Zadbaj zatem o górne źródło sztucznego światła i punktowe oświetlenie przestrzeni na biurku. Klosz i mała regulowana lampka, które dają światło o barwie neutralnej (białe) lub zimnej (niebieskie), powinny załatwić sprawę. A jakie rozwiązania sprawdzą się w trakcie wiosny czy upalnego lata?

  • Pomyśl o roletach dekoracyjnych czy modelach na haczykach – z możliwością zatrzymania na 3 poziomach. To rozwiązanie da Ci atmosferę dyskrecji sprzyjającej pracy w domu, a także pozwoli kontrolować ilość światła wpadającego do biura.
  • Dostępne są również eleganckie rolety plisowane, które zmiękczają i rozpraszają promienie słoneczne, by praca przy komputerze była bardziej komfortowa i nie polegała tylko na ciągłym szukaniu zacienionego miejsca w pokoju.
  • Kiedy zaś w pogodny dzień ważne są zarówno zaciemnienie, jak i kontrola wpadającego do pomieszczenia światła – warto postawić na rolety zaciemniająco-plisowane i samodzielnie regulować poziom naturalnego oświetlenia w pomieszczeniu.
  • Jeśli w Twoim domowym biurze na poddaszu czasami jest naprawdę gorąco, a słońce świeci niemalże od rana do wieczora, pomyśl o przezroczystych markizach VELUX na okna dachowe. Dzięki nim zredukujesz ilość wpadającego ciepła nawet o 76%, a przy tym zapewnisz dopływ światła do pomieszczenia.  
Mężczyzna pracujący w biurze na poddaszu przy roletach na oknach dachowych VELUX
Dziewczyna pracuje przy oknach dachowych VELUX w swoim home office

Praca przed komputerem w domowym gabinecie – o czym trzeba pamiętać?

Podstawowym założeniem w projektowaniu przestrzeni biurowej jest ergonomia pracy przy komputerze. To oznacza, że przy aranżacji stanowiska komputerowego liczą się zdrowie i dobre samopoczucie pracownika. Pamiętaj zatem o zachowaniu odpowiedniej odległości od monitora (40-75 cm od oczu) i klawiatury (minimum 10 cm od przedniej krawędzi stołu). Zaplanuj swój prywatny gabinet w taki sposób, by mieć niczym nieograniczoną swobodę ruchów. Nie zapomnij też o zielonym akcencie – np. paprotce w zasięgu wzroku, która nie tylko oczyści powietrze, lecz także pomoże zrelaksować się Twoim oczom i umysłowi w trakcie krótkiej przerwy.

Znasz już wszystkie sposoby na aranżację domowego biura podczas home office. Nie pozostało Ci zatem nic innego, jak tylko zacząć planować swoją prywatną, ergonomiczną przestrzeń. Powodzenia!