Podobnie jak w domach, niewłaściwy klimat panujący w szkołach i placówkach opieki powoduje poważne problemy zdrowotne. Szkoły i placówki opieki również zmagają się z pleśnią, niewłaściwym oświetleniem, hałasem i nieodpowiednią wentylacją. Istnieje wiele dowodów dotyczących potencjalnie szkodliwego wpływu na zdrowie różnych zanieczyszczeń wewnętrznych, które można znaleźć w środowisku szkolnym – pochodzących z otaczającego powietrza albo powstałych w pomieszczeniach z materiałów budowlanych, różnych produktów lub w wyniku działań ludzkich4.
Kluczem jest tutaj jakość powietrza. Niestety wydajność systemów wentylacji działających w klasach szkolnych na całym świecie nie spełnia norm krajowych lub zaleceń europejskich – co niekorzystnie wpływa na zdrowie naszych dzieci.
Należy też pamiętać o tym, że dobra jakość powietrza sprzyja podnoszeniu wydajności. Analiza licznych badań wykazała, że poprawa jakości powietrza może zwiększyć wydajność uczniów nawet o 15%, przyczyniając się korzystnie do szybkości ich pracy, a także poziomu uwagi i koncentracji5.
Ponadto badania wykazały, że oprócz korzystnego wpływu na wydajność uczniów, usprawnienie wentylacji powoduje także statystycznie znaczącą poprawę przynajmniej niektórych symptomów zdrowotnych – na przykład lepszy stan dróg oddechowych. Istnieją także dowody na to, że lepsza wentylacja może prowadzić do obniżenia liczby dni nieobecności wśród uczniów6.