Dobra organizacja pracy w domu – jak planować i działać efektywnie?

Praca w domu kojarzy Ci się z roztargnieniem, brakiem skupienia i bałaganem? Wcale nie musi tak być! Sprawdź, na czym polega dobre zarządzanie czasem pracy, i z naszą pomocą stwórz dla siebie przestrzeń idealną do wykonywania służbowych obowiązków. Oto kilka sprawdzonych wskazówek!
Dobra organizacja pracy: młody mężczyzna pracujący z domu

Praca w domu staje się coraz bardziej popularna. Wbrew stereotypowym opiniom wymaga ona jednak doskonałej organizacji czasu, a niekiedy jest nawet znacznie bardziej wymagająca niż wykonywanie zadań w siedzibie firmy. Podpowiadamy, co zrobić, żeby poprawić swoją efektywność w ciągu dnia i nie rozpraszać się niepotrzebnymi rzeczami, kiedy do wykonania są ważne obowiązki służbowe.

Zarządzanie czasem pracy – rytm dnia i lista obowiązków do wykonania

Zarządzanie czasem pracy wymaga dobrego przygotowania. To bardzo ważne szczególnie wtedy, gdy pracujesz poza biurem, a w domu musisz oddzielić grubą kreską obowiązki domowe od służbowych. Zacznij zatem od podstaw, czyli zachowania pewnych nawyków, które pozwolą Ci trzymać się określonego rytmu dnia. Na samym początku ustal najważniejsze zadania do wykonania i zrób listę, która ułatwi wyznaczenie priorytetów.

Skorzystaj z pomocnych narzędzi do planowania i nadawania obowiązkom statusów (np. Bitrix, Wrike, Asana czy Slack) albo po prostu sięgnij po długopis i notatnik, w którym odhaczysz to, co już danego dnia udało Ci się zrobić. Dzięki temu na pewno o niczym nie zapomnisz.

Dobra organizacja pracy i przygotowanie domowego biura na poddaszu

Jeśli chcesz pracować w komfortowych warunkach, musisz najpierw sam o nie zadbać. Ergonomia pracy przy komputerze jest bardzo ważna. Czy to jednak oznacza, że zachowanie work-life balance będzie wymagało od Ciebie sporego zaangażowania i czasu, przez co nie wykonasz wszystkich obowiązków? Oczywiście, że nie! Aby tak się nie stało, przede wszystkim dobrze przygotuj swoje domowe biuro. W zasięgu ręki spróbuj umieścić wszystkie przedmioty, które będą Ci potrzebne podczas pracy, by ograniczyć niepotrzebne odrywanie się od zajęć w poszukiwaniu notatnika, długopisu czy ładowarki do komputera. 

Warto zadbać także o to, aby pomieszczenie na poddaszu, w którym spędzasz cały dzień, było odpowiednio wywietrzone i miało dobrą wentylację. To bardzo ważne dla lepszej koncentracji i pracy umysłu, który potrzebuje dopływu świeżego powietrza, by mógł działać kreatywniej i bardziej wydajnie. Jeśli nie chcesz tracić czasu na zasłanianie i odsłanianie rolet czy też ciągłe otwieranie lub zamykanie okien, pomyśl o systemie VELUX ACTIVE

To inteligentne rozwiązanie regularnie sprawdza temperaturę, wilgotność i stężenie dwutlenku węgla w pomieszczeniu, a następnie na podstawie pomiarów samodzielnie podejmuje decyzję o otwarciu lub zamknięciu okna, markizy lub rolety. System współpracuje ze wszystkimi oknami VELUX sterowanymi elektrycznie lub solarnie, a Ty w końcu możesz się zająć ważniejszymi rzeczami w swoim gabinecie w domu.

Okna dachowe VELUX w gabinecie na poddaszu
Rolety zaciemniająco-plisowane VELUX w domowym biurze

Zasady organizacji pracy w domowym biurze, czyli światło w roli głównej

Praca w domowym biurze latem kojarzy Ci się z silnym nagrzewaniem pomieszczenia, w którym robi się tak duszno, że czasami nie można swobodnie złapać tchu? Jeśli chcesz jak najwięcej pracować przy naturalnym świetle, które jest dla oczu najlepsze, ale jednocześnie zależy Ci na tym, aby pokój w samo południe nie nagrzewał się, dobrym wyborem będą markizy VELUX. Nie ograniczają one dostępu do światła słonecznego, a zarazem zadbają o optymalną temperaturę w pomieszczeniu. Pozytywnie wpłynie to na warunki pracy i jej efektywność.


Dzięki markizom możesz cieszyć się chłodem na poddaszu, ponieważ blokują one wysoką temperaturę z promieni słonecznych aż w 76%. A jeśli w bardzo pogodny dzień ważne jest dla Ciebie zaciemnienie pomieszczenia, zdecyduj się na rolety zaciemniająco-plisowane i samodzielnie reguluj poziom naturalnego oświetlenia w miejscu pracy. To także dobre rozwiązanie, gdy liczy się dla Ciebie aranżacja gabinetu w domu. Rolety są bowiem dostępne w 24 odcieniach.

Praca w domu a przerwy na odpoczynek i małe rozpraszacze

Kiedy planujesz pracę w domu, pamiętaj, że musisz znaleźć czas także na krótki odpoczynek. Postaraj się oderwać od swoich zadań, aby zjeść przygotowane wcześniej drugie śniadanie czy lunch. Przerwę od pracy przy komputerze wykorzystaj jak najlepiej. Wstań, rozciągnij mięśnie i popatrz w dal przez okno dachowe.

Nie zajmuj się odczytywaniem wiadomości na Messengerze czy przeglądaniem profili znajomych na Instagramie i Facebooku. Najlepiej wycisz prywatny telefon i wyłącz telewizor, aby nic nie rozpraszało Twojej uwagi – zarówno w trakcie przerwy, jaki i w czasie pracy. Jeśli musisz służbowo monitorować to, co dzieje się w social mediach, na forach lub chatach, najlepszym rozwiązaniem będzie utworzenie specjalnego konta, które poświęcisz wyłącznie takim sprawom.

Wiesz już, w jaki sposób planować pracę w domu oraz zarządzać swoim czasem. Mamy nadzieję, że wskazówki, o których przeczytałeś powyżej, pomogą Ci być bardziej efektywnym, kreatywnym i dobrze zorganizowanym pracownikiem – nawet na home office.

Okna dachowe VELUX w gabinecie na poddaszu